Online shoppen en garantie: waar heb je recht op?

<- terug

Online shoppen en garantie: waar heb je recht op?

Een fysieke winkel binnenstappen met je garantiebewijs gaat niet. Toch heb je recht op een reparatie of vervanging van je online aankoop. De garantiewet legt je rechten - en plichten - als (online) koper vast en werd begin juni 2022 aangepast in het voordeel van de consument.

Garantie of niet? Dit moet je weten

Het maakt niet uit of je je stofzuiger in een webshop of winkel koopt: als particuliere koper heb je recht op een wettelijke garantie van twee jaar.

  • Die garantieperiode geldt bij aankoop van nieuwe, fysieke goederen. Koop je tweedehands of ‘refurbished’? Dan geven verkopers vaak de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doen ze dat niet, dan heb je recht op twee jaar!
  • Kleren en schoenen zijn fysieke goederen: de garantieregels gelden daar dus ook voor.
  • De garantieperiode start op het moment dat je het product ontvangt: hou factuur en leveringsdocumenten goed bij. 
  • Ze geldt in de hele EU. Koop je een toestel op een Amerikaanse of Aziatische webshop, dan zijn de regels anders: informeer je goed voor je iets aankoopt.
  • De wettelijke garantieregeling is van toepassing op privé-aankopen door fysieke personen. Zo volgt de laptop die Jan koopt voor zijn bedrijf een andere garantie-logica dan de laptop die hij privé koopt voor zijn dochter.
  • Garantie geldt alleen voor aankopen die je bij een professionele verkoper doet. Koop je een tweedehandsauto bij een handelaar? Dan heb je dus minimaal recht op één jaar. Koop je die auto bij een particulier, dan heb je geen garantie.
  • Je hebt pas recht op garantie als er echt een verkoop heeft plaatsgevonden. Op een smartphone die je wint bij een quiz heb je geen garantie. Een smartphone die je voor één euro koopt bij een promostunt wél. En op een smartphone die je gratis krijgt bij aankoop van een televisie, óók.
  • De wettelijke garantie is kosteloos voor de koper. Kosten voor ophaling, terugzending … zijn dus voor de verkoper: hij of zij kan nooit eisen dat jij als koper ervoor opdraait.
  • Verwijst de verkoper je door naar de fabrikant voor het claimen van je garantie? Laat je niet vangen: de wettelijke garantie moet je afdwingen bij de handelaar, niet bij de fabrikant

Als koper heb je ook plichten. Zo moet je als ‘goede huisvader’ omgaan met het gekochte artikel. Een smartphone die uit je handen glipt en op een steen terechtkomt, valt niet onder de wettelijke garantie. 

Toestel kapot. Wat nu?

Meld het defect aan de verkoper van zodra het zich voordoet. Doe dat schriftelijk: via e-mail of aangetekende brief. Snel handelen is belangrijk: het kan een verschil maken. Afhankelijk van de datum waarop je het toestel kocht, zijn je rechten anders. Sinds 1 juni 2022 gelden in België namelijk nieuwe garantieregels.

Je kocht het toestel vóór 1 juni 2022

  • Meld je het gebrek binnen de 6 maanden na aankoop? Dan kan je het kapotte toestel ruilen of laten herstellen (jij kiest!), tenzij de verkoper kan aantonen dat de fout bij jou ligt. In sommige gevallen kan je een terugbetaling vragen: als het toestel niet hersteld of vervangen kan worden, of als dat onredelijk lang zou duren. De verkoper kan eventueel een bedrag aftrekken voor de periode dat je het apparaat hebt gebruikt.
  • Signaleer je het gebrek ná 6 maanden en vóór 2 jaar? De wettelijke garantie loopt nog altijd, maar ruilen of laten herstellen kan niet meer zomaar. De verkoper kan jou nu vragen om bewijs te leveren dat het probleem al bestond op het moment van levering. En zonder dure expertise, is dat meestal moeilijk hard te maken.
  • En wat na 2 jaar? Op grond van wettelijke garantie kan je niets meer krijgen. Wat wel nog kan, is een beroep doen op de regels rond ernstige verborgen gebreken, want daar staat geen tijdslimiet op. Maar ook dat moet je kunnen bewijzen.

Je kocht het toestel op of ná 1 juni 2022

Je hebt écht recht op de volle twee jaar garantie, zonder die grijze ‘ná 6 maanden, vóór 2 jaar’-zone. Want als je nu een gebrek meldt ná 6 maanden na aankoop, dan hoef jij niet meer te bewijzen dat het defect niet door jou komt. Het is nu aan de verkoper om dat te doen.

Wat doen bij een garantiegeschil?

In de praktijk is er toch wel eens discussie over de garantie. De barst in dat tv-scherm: “Die was er nog niet toen het scherm uit ons depot vertrok.” En die dienstweigerende tablet: “Die heeft waterschade opgelopen!”.
Helaas gebeurt het soms dat een handelaar zijn garantieplicht probeert te omzeilen. Juridische hulp is in dat geval een solide stok achter de deur. Een rechtsbijstandverzekering biedt dat gemak. Weet je daar graag meer over? Contacteer me vrijblijvend: ik vertel je er graag meer over.

BRONNEN
www.eccbelgie.be
https://economie.fgov.be
https://europa.eu